Biljetter

Undrar du något om Travis olika biljettyper, som hur de funkar, hur länge de gäller, om du kan få återbetalning och vilken prisklass som gäller dig. Börja med att trycka på info ikonen uppe i högra hörnet på biljettsidan i appen. Där hittar du mycket information.

Här är också en sammanfattning av de vanligaste frågorna när det gäller biljetter i Travis och svaren på dem.

Ring vår support
+46 (0)8 555 213 16


Allmänt om biljetter i Travis


Var hittar jag min köpta biljett i Travis?

Över sökrutan på första sidan ser du en färgad board. Där står namnet på biljetten och hur länge den är giltig. Klicka på den för att få upp fram din biljett.

Kan jag ha flera biljetter i appen samtidigt?

Ja när du klickar upp din biljett på första sidan, kan du sen bläddra mellan dina biljetter genom att swipea höger eller vänster. Du kan också trycka på pilarna på sidorna.

Kan vi åka flera stycken med samma biljett/ Travis konto? 

Trycker du i fler än en enkelbiljett skapas en gruppbiljett som flera kan åka på. Du kan blanda helpris biljetter med reducerade. 

Aktiveras min biljett direkt vid köp? 

Nej du kan aktivera den först när du ska ut och resa. Men inom ett visst antal dagar annars blir biljetten ogiltig. Du ser hur många dagar du har kvar på biljetten. 

Kan jag flytta min biljett mellan olika mobilenheter? 

Du kan flytta din periodbiljett mellan olika enheter 3 gånger, med 24 timmars mellanrum. Logga in med ditt Travis konto på den mobil du vill flytta biljetten till och tryck upp din biljett. Där får du sen ett alternativ att hämta biljetten. Du kan inte flytta biljetten igen förens efter 24 timmar. 

Min biljett har försvunnit?! 

Börja med att kolla att du fortfarande är inloggad på rätt konto i Travis. Kan du ha blivit utloggad eller kan du ha råkat logga in med en annan emailadress. Du kan också dubbelkolla i köphistoriken i menyn om du ser din biljett där. Dyker fortfarande inte biljetten upp, prova att starta om appen. Ring våran support om du fortfarande har problem. Det gör du enklast genom att gå in på kontakta support i menyn i appen. 

Måste jag scanna min biljett någonstans innan jag går på pendeltåget eller tvärbanan? 

Finns det ingen spärr att gå igenom behöver du inte scanna din biljett, däremot måste du aktivera din biljett innan du stiger på. Har du redan en aktiv 30 dagarsbiljett behöver du inte göra någonting. 

Ibland funkar inte min biljett att scanna, vad ska jag göra då? 

Vissa scanners har strul svårt att avläsa mobilbiljetter. Om du kan prova en annan spärr eller visa din biljett för spärrvakten/ bussförare. Tänk på att inte hålla telefonen för nära scanners, då lyckas den inte scanna hela QR-koden. Åker du med Västtrafik, dubbelkolla att din biljett är giltig i den zon du åker i. 

Kan jag åka till Uppsala eller Arlanda på min Travis biljett? 

Ska du åka till Uppsala behöver du en tilläggsbiljett som du hittar i ULs egna app. Ska du hoppa av pendeln på Arlanda kommer du få betala en avstigningsavgift för att komma in på Arlanda.

Biljetter i Travis

Läs mer om de olika biljetterna för kollektivtrafiken du kan köpa och använda i Travis.


Återbetalning av biljetter i Travis


Jag vill få min biljett återbetald, hur gör jag?

Om du inte har aktiverad din biljett kan du ringa vår support, vilket du enklast gör genom att gå in på kontakta support i menyn i appen. Där hittar du en knapp som det står ring support på. Du ser också ditt support-id i en ruta som kommer att efterfrågas.

Har du köpt fel biljett periodbiljett. Fel zon eller reducerat när plötsligt insåg att du behövde en full osv. Ring våran support.


Periodbiljetter


Varför visar inte giltighetstiden 29 dagar och 23.59.59 timmar direkt när jag aktivera min 30 dagarsbiljett?

En 30 dagarbiljett går alltid ut vid 00:00 sista dagen den är giltigt. Det betyder att beroende på när på dagen du aktiverar biljetten den första dagen visar den olika timmar kvar.

Kan jag koppla min biljett i Travis till gröna kortet?

Nej idag har vi ingen koppling till gröna kortet.

Hur fixar jag förlustgaranti till min periodbiljett om jag tappar min telefon eller den går sönder? 

Du behöver ingen förlustgaranti. Din biljett är kopplat till ditt konto i Travis, vilket betyder att du bara behöver logga in med ditt konto på en annan mobil så kommer biljetten finnas där. Du kan flytta den mellan olika enheter 3 gånger under dess giltighetstid. 

Kan jag frysa min periodbiljett/ tillfälligt avaktivera biljetten? 

Nej det finns ingen möjlighet till det idag. 

Kan jag aktivera två dagsbiljetter på min 10/30-biljett så att vi kan vara två som åker på samma biljett? 

Nej systemet tillåter bara att du aktiverar en biljett i taget. Det är för att du inte ska råka aktivera två dagsbiljetter. 

Behöver jag betala tillägg för att åka till Arlanda med pendeltåget om jag har en 10/30-biljett eller 30 dagarsbiljett? 

Med alla SL-biljetter kan du åka pendeltåget till Arlanda men du måste betala passagetillägg för att kunna passera in och ut från Arlandas tågstation. 

Gäller min 10/30 biljett på Waxholmsbåtarna under vinterhalvåret? 

Nej tyvärr, du måste ha en 30 dagarsbiljett eller mer. 

Smarta tips för kollektivtrafik

Här hittar du ett urval av de smarta funktioner du kan använda när du använder Travis för att resa med kollektivtrafiken.


Förseningar, inställda avgångar, tidtabeller


Hur får jag reseersättning när en avgång är inställd eller försenad?  

Kontakta SLs eller Västtrafiks egna support. Du hittar den längst ner på på deras respektive hemsidor sl.se eller vasttrafik.se. Du kan behöva ha din biljetts id. Det kan du få av oss om du kontaktar våran kundsupport.

En buss dök inte upp som den skulle, avgick för tidigt, stannade inte vid en hållplats eller något annat.

Kontakta SL eller Västtrafiks egna support. Du hittar de längst ner på deras respektive hemsidor; sl.se eller vasttrafik.se.

Frågor om förseningar, biljettkontroller, rutt- eller tidtabellsändringar?

Kontakta SL eller Västtrafiks egna support. Du hittar de längst ner på deras respektive hemsidor; sl.se eller vasttrafik.se.

 

Ring vår support
+46 (0)8 555 213 16