- Hem / Allmänna villkor
Travis allmänna villkor
Vill du veta vad som gäller när du använder Travis? Då har du kommit rätt! På den här sidan finns en kortversion av Travis användarvillkor. Om du vill gå djupare ner i detaljerna ser du en länk här på sidan till Travis fullständiga villkor. De finns i en pdf-fil som öppnas upp i en ny flik eller i ditt förvalda program för den filtypen. Undrar du något? Välkommen att fråga på vår Frågor och svar-sida!
Läs Travis fullständiga villkor här
(PDF som öppnas i nytt fönster)
Publicerade i mars 2022
Om användarvillkoren
Travis vill att du ska uppleva appen som enkel och effektiv för att lösa ett vardagligt problem som du ofta ställs inför, nämligen lokalt resande. För att det ska bli enkelt och tydligt behövs en grundläggande överenskommelse mellan dig och Nobina* – det behövs användarvillkor. På den här sidan kan du läsa en sammanfattning av de viktigaste villkoren för att ta hjälp av Travis tjänster. Vill du läsa de fullständiga villkoren kan du läsa dem via länken här på sidan.
*Nobina (Nobina Travis AB, org. nr. 559264-1756) är företaget som tillhandahåller Travis. Travis resekompisar, de som ställer upp med sina olika färdsätt i appen, kallas Reseutförare.
Vem får använda appen?
Du kan använda Travis genom att ladda ner den där appar finns och sedan söka den resa som passar dig bäst. Du måste alltså inte skapa och ha ett konto i Travis.
Det måste du däremot om du vill använda de tjänster som kräver ett konto, t ex periodbiljetter i kollektivtrafiken eller hyra av olika färdsätt där du kör själv. Du kan läsa mer om biljetter, hyra och köp av transport- och kringtjänster nedan.
Du som är under 18 år måste ha din förmyndares godkännande för att använda appen, och vissa tjänster i Travis kräver att du är minst 18 år gammal för att få använda de tjänsterna.
Du får inte använda Travis om du inte är en privatperson, och inte heller för kommersiellt bruk.
Om användarkonto i Travis
Om du använder Travis som reseplanerare för kollektivtrafiken, och kanske dessutom vill köpa enkelbiljett för enstaka resor (i ett område där det går att köpa biljett direkt i Travis), behöver du inte registrera ett konto. Du betalar bara direkt via något av de tillgängliga betalsätten.
Om du vill köpa och använda ditt periodkort för kollektivtrafiken i Travis (smart!) behöver du däremot registrera ett användarkonto. Samma sak gäller om du direkt i Travis vill kunna hitta, boka och betala de färdsätt med Travis resekompisar som finns fullt ut i appen.
Det enda du behöver för att skapa ett konto i Travis är antingen en e-postadress som du har tillgång till, ett Apple ID eller ett Google-konto. Använder du Apple ID eller Google-konto behöver du logga in, och viss information kommer att delas med Nobina.
Tänk på att du bara kan vara inloggad med ditt Travis-konto på en mobiltelefon åt gången. Om du vill spärra ditt användarkonto behöver du kontakta Travis kundtjänst.
För att avsluta ditt konto i Travis följer du instruktionerna i appen. Tänk på att alla uppgifter, kvitton och eventuella biljetter som fortfarande gäller försvinner om du raderar ditt konto. Du får ingen återbetalning om du raderar ditt konto.
Vad behöver du göra?
För att kunna använda Travis så som det är tänkt måste du själv se till att din mobiltelefon är inställd så som Travis rekommenderar. Det handlar till exempel om rätt inställningar för platstjänster, tillgång till kameran och så vidare.
Du måste se till att du uppdaterar appen på rätt sätt för att vara säker på att du får bästa möjliga upplevelse av Travis. Du behöver också se till så att din mobiltelefon är ansluten till dataöverföring när du ska använda Travis. Om det kostar pengar att skicka eller ta emot datatrafik betalar du den avgiften själv.
Vad gäller för biljetter?
Du betalar ingen avgift till Nobina för att använda Travis. Köper du en biljett i Travis betalar du bara själva biljettpriset. Priser eller cirkapriser som anges i appen är alltid inklusive moms.
I vissa regioner i Sverige kan du köpa biljetter till kollektivtrafiken direkt i Travis. Vilka biljetter du kan köpa varierar lite från region till region. Exempel på biljett är enkelbiljett och periodbiljett. Du kan alltid se vad biljetten kostar och hur den gäller i Travis. Om du köper din biljett direkt i Travis ska du vända dig till Travis kundtjänst för frågor, återbetalning och synpunkter på själva biljettköpet och användandet av själva biljetten.
Det är alltid Reseutförarens regler och villkor för användande av biljett för det aktuella färdsättet som gäller i första hand.
Enkelbiljett kan bara användas i den mobiltelefon den köptes i. Periodbiljetter kan bara användas i den mobiltelefon som just nu är inloggad med det aktuella Travis-kontot.
Vad gäller för hyra av fordon eller köp av transport- eller kringtjänst?
Du betalar ingen avgift till Nobina för att använda Travis. Hyr du ett fordon eller köper en transporttjänst eller kringtjänst direkt i Travis så betalar du bara för själva hyran eller taxan. Priser eller cirkapriser som anges i appen är alltid inklusive moms.
Om du söker, bokar och betalar för en fordonshyra, en transporttjänst eller en kringtjänst direkt i Travis sker den ekonomiska affären mellan dig som användare och Nobina. Då vänder du dig till Travis kundtjänst för frågor kring betalningen.
Om du söker upp och väljer ett färdsätt där bokning och betalning sker hos Reseutföraren ska du vända dig till Reseutföraren för alla frågor utom själva sökningen i Travis.
Det är Reseutföraren som ansvarar för sina fordon, sina transporttjänster eller sina kringtjänster, så om du har frågor eller synpunkter på själva tjänsten ska du vända dig direkt till Reseutföraren.
Vilket ansvar har du som användare?
Du är själv ansvarig att ta reda på vilka regler som gäller när du vill använda en tjänst i Travis. Både Travis och Reseutförarens regler, men även samhällets lagar och regler i allmänhet.
När du köper biljett är du ansvarig för att du har rätt biljett för din resa. När du hyr eller köper en tjänst av någon av Travis resekompisar är du ansvarig för att ta reda på vad som gäller för den aktuella tjänsten. Om du av någon anledning skulle drabbas av straffavgift eller liknande måste du betala avgiften eller avgifterna själv.
Ångerrätt
Man har väl rätt att ångra sig? Det är klart man har. Laglig rätt till och med. När du köper en tjänst i Travis har du rätt att ångra dig inom 14 dagar enligt Distansavtalslagen. Ångerrätten gäller inte en påbörjad biljett eller påbörjad resa.
Om du vill ångra dig ska du skicka ett klart och tydligt meddelande till Nobina på e-post till travis@nobina.se. Du behöver ha skickat meddelandet inom 14 dagar från det att du godkände villkoren vid ditt köp.
Personuppgifter
Som den hänsynsfulla kompis Travis vill vara behövs inga fler uppgifter om dig än vad som krävs för att kunna ge dig service och de tjänster du köper i appen. Du kan närsomhelst läsa Nobinas integritetspolicy här.
Vill du veta mer?
Om du vill ge dig in på de riktigt krångliga men heltäckande formuleringarna kring vad som gäller för att använda Travis alla tjänster kan du läsa de fullständiga allmänna villkoren.